Cupa Idella Editia – Editia II

Băieţii de la Idella s-au întrecut, timp de trei zile, într-o nouă competiţie. De data aceasta, la balta Topolovăţu Mare. Spre deosebire de prima Cupă Idella, pescarii au trebuit să treacă peste noi provocări: peşti mici, care nu se punctau, căldura mare şi dulcea tentaţie a somnului…

Edy Matei, Ovidiu Opre & Dan Alboni

Pentru cei trei, competiţia de la Topolovăţu Mare a însemnat o adevărată provocare. Băieţii au nimerit un stand nu tocmai popular între cele care au ocupat primele locuri din clasament. Despre asta şi alte detalii, cum ar fi munca în echipă şi micile secrete ale unei competiţii de succes am vorbit cu Edy Matei, care s-a implicat foarte mult în organizarea concursului.

„Competiţia s-a desfăşurat destul de bine, cred eu. Eu am fost în echipă cu Dan şi cu Ovidiu şi ne-am înţeles foarte bine. O echipă extraordinară, sper să o menţinem şi pe viitor. Ne dorim să participăm la mai multe concursuri, eu cu Ovidiu ne-am format deja o echipă, suntem în căutarea celui de-al treilea, mă refer la alte concursuri. Poate ni se alătură Dan. E greu să formezi o echipă într-un timp scurt. Trebuie ca membri să se cunoască unul pe celălalt, fiecare trebuie să ştie ce are de făcut, să îşi ştie locul în echipă”, punctează Edy.

În ceea ce priveşte peştii mici, Edy Matei crede că, pentru majoritatea celor aflaţi în competiţie, acest lucru nu a fost o problemă. Tocmai pentru că, spune acesta, un pescar trebuie să ştie să prindă şi peşte mic:

„Băieţii vroiau peşti mai mari, fiind obişnuiţi cu alte competiţii. Nu toţi ne dorim să mergem la peşte mare. Contează fiecare concurs, pentru că ai ce învăţa, acumulezi experienţă. Cel mai important pentru un perscar e că trebuit să ştii să pescuieşti şi la peşte mic, şi la peşte mare. Sunt tactici diferite pe care trebuie să le stăpâneşti”, explică Edi.

Cât despre nadă, acesta spune că echipa sa a nădit, pe parcursul competiţiei, cu aproximativ 18 kg de seminţe făcute acasă şi în jur de 14 kilograme de boiliesuri, la un pat de 50-60 de metri de mal, în colţuri. Locul de pe baltă extras de băieţi a fost, însă, unul nu tocmai ok.

„Locul unde am nimerit noi nu a fost unul tocmai bun, însă am reuşit să câştigăm locul I, pentru că băieţii şi-au făcut treaba. I-am avut, lângă noi, pe Robert şi pe Domiţian. Ei sunt pe drumul cel bun, singura lor problemă e că nu ştiu să îşi împartă orele de somn. Băieţii au fost în spatele nostru, la cinci-şase kilograme. Eram cu ochii pe ei, puteau să ne bată oricând. Totuşi, au avut problema asta cu orele de somn. Mi-a plăcut foarte mult Domiţian. Se uită, «fură» din meserie, culege informaţii. Şi, mai important, se şi foloseşte de ceea ce învaţă. Dacă o va ţine tot aşa, sunt sigur că va deveni un pescar foarte bun. Aceleaşi lucruri şi despre Robert, el având altă tactică”, mai spune Edy.

Pescarul de la Idella s-a mai implicat în organizare şi la alte competiţii, văzându-le, pe fiecare, ca pe o nouă experienţă din care orice participant are foarte multe de învăţat. Ştie când este cazul să se lanseze un concurs, cum să facă în aşa fel încât toată lumea să fie mulţumită.

„Mergem pe un drum bun cu a treia cupă. Sper ca aceasta să aibă loc în toamnă, când începe să mănânce peştele mare. Aici a mâncat peştele foarte, foarte mic. Per total, pe toată balta, s-a prins aproape o tonă. Mă aşteptam la o tonă şi jumătate. La următoarea competiţie sigur vor fi capturi mai mari. Contează mult să se organizeze astfel de concursuri cât mai des. La Topolovăţu Mare am avut invitaţi din Serbia care, cred eu, au fost foarte mulţumiţi de modul în care au fost primiţi. Sper să mai avem parteneriate de genul. În ceea ce priveşte clubul, sper să reuşim să organizăm cât mai multe competiţii, să se creeze câteva echipe care să meargă la competiţii naţionale şi internaţionale. Doar aşa te antrenezi. Vrem să-i susţinem atât pe cei care vor să participe la un nivel mai mare, cât şi pe aceia care vor să rămână în concursurile organizate de club. Oricum ar fi, eu tot merg”, încheie, entuziasmat, Edy Matei. Nada folosita a fost Secret Baits si Dudi Baits.

Felician Moruz, Mircea Rădulescu & Mihai Nartea

Dacă pentru alţi membri ai clubului Idella această partidă a fost presărată cu dificultăţi, ce să mai spunem de Felician, Mircea şi Mihai, care au nimerit un stand…

„Am avut ghinion, am nimerit un stand cu apă mică şi nămol. Totuşi, a fost un concurs excelent, unul foarte bine organizat şi ar trebui repetat şi în viitor, pentru închegarea clubului. Ca echipă, ne-am înţeles foarte bine. Ne-am schimbat când a fost vorba de somn şi a rămas tot timpul cineva la beţe”, povesteşte Felician.

Băieţii au nădit, şi ei, cu boiliesuri şi seminţe şi au prins, în total, aproximativ 18 kg de peşte. Cel mai mare a cântărit în jur de şase kilograme, obţinând locul V pe sectorul A. Norocul, dacă se poate spune aşa, e că nu au avut probleme cu cei mici. Asta pentru că…

„Cum am nimerit la apă mică cu nămol, nu am avut probleme cu ei. Le-am dat drumul, nu ne-au deranjat”, mai spune Felician Moruz.

Tiberiu Micu, Ionel Cucu & Filip Laurentiu

Pentru echipă, competiţia a fost destul de grea. Asta pentru că, spune Tiberiu Micu, la început au prins foarte puţin peşte.

„La început a mers greu. În mai bine de 24 de ore noi aveam în jur de 10 kilograme, iar locul I avea 74. O diferenţă foarte mare. Dar ne-am revenit. Am nădit, dar nu foarte mult. Des şi puţin. Doar cu boiliesuri solubile şi tari. Am terminat pe locul I, sectorul A, cu 140 de kilograme de peşte prins”, spune Tiberiu Micu

Cât despre munca în echipă, totul a mers strună:

„Foarte bine ne-am înţeles! Ionel Cucu a gândt tot. El a fost creierul: nădire, bile, strategie, tot. Eu am avut mână bună la extragere, am nimerit un stand bun. În rest, singura dificultate, pentru noi, a fost căldura mare…”, povesteşte Tiberiu

Robert Szabo, Domiţian Covaci & Florin Preotesoiu

Pentru Domiţian Covaci a fost al doilea concurs al său, concurs la care ar fi putut să ia, împreună cu echipa, locul întâi. Însă, mărturiseşte el, şi-au dat seama de greşelile pe care le-au făcut abia când a fost prea târziu. Ce fel de greşeli?

„Greşeli de genul că am dormit în prima noapte. Am momit prea mult cu seminţe, n-am lucrat pe beţe suficient de mult. Astea sunt trei greşeli grave de începători dar e bine că, la sfârşit, am analizat situaţia şi ne-am dat seama, am fost conştienţi de diferenţa dintre noi şi locul I. Acumulând experienţă, eu sunt foarte încrezător că voi urca. Personal, am fost locul V la primul concurs, locul III la al doilea. Sper să ajung mai sus, în viitor. Anul viitor, poate”, spune Domiţian

Pe de altă parte, pentru Robert, acest concurs a fost unul aparte.

„A fost un concurs foarte intensiv pentru mine, n-am dormit deloc în prima noapte iar colegii mei dormeau în picioare. În prima noapte a fost destul de greu, am prins 80 de peşti. Nu au fost mari dar s-a simţit oboseala, mai ales că, înainte cu o noapte de concurs nu prea dormi. Eşti entuziasmat, adrenalina e la maximum. Plus emoţiile. A fost ok. Dimineaţa eu m-am pus să dorm şi s-au trezit băieţii, am apucat să dorm aproape cinci ore după care am reluat concursul. A durat până a doua zi dimineaţa la cinci, când m-am trezit din nou singur, colegii mei iarăşi dormeau şi a doua noapte”, povesteşte Robert.

În orele de nesomn, singurul din echipă care a rămas treaz, a avut parte de o experienţă haioasă.

„A fost o fază mai interesantă, mai hazlie, când am prins un peşte mai mărişor şi mă întreabă Domiţian, din somn, dacă să vină să mă ajute. I-am spus să stea, să nu se ridice, să doarmă în continuare şi că o să-l anunţ când o să-l aduc la mal şi o să văd cât e de mare. Nu cred că au trecut 20 de secunde şi am adus peştele la mal. Şi zic: «Domi, hai că-i mare!» El dormea mai departe şi n-am mai reuşit să îl trezesc. Şi atât am urlat la el până s-a trezit Florin şi a venit el, care era în cort. Se mai trezea din când în când şi mai venea el. Şi, cam pe la cinci dimineaţa, am cedat. Nu ţin minte…ori am leşinat, ori am adormit în picioare. Dar, faptul că am picat ca o scândură, lângă beţe, aia a fost clar. Lovindu-mă de pământ, îmi era foarte greu să mă mai ridic dar într-un final m-am ridicat şi l-am rugat frumos pe Florin să mă schimbe, că n-am mai putut. A fost…atâta ştiu…că m-am trezit pe jos lângă beţe. Ştiu că m-am ridicat de pe scaun când trăgea, m-am dus lângă beţe şi aşteptam al treilea bip de confirmare că-i peşte şi m-am trezit pe jos. Ori am adormit, aşteptând în picioare să mai tragă a treia oară, ori am leşinat”, îşi aminteşte, amuzat, Robert.

În rest, băieţii spun că această partidă a fost o lecţie, pentru că au învăţat din greşeli. În plus, un test de răbdare din cauza peştilor mici.

„Am avut mult peşte mic în faţă, care ne-a «omorât» psihic. Cinci peşti făceau un kilogram. Foarte greu am reuşim să îi filtrăm cât de cât. Balta este foarte frumoasă, mulţi peşti, chiar primul peşte al nostru a fost de şase kilograme, a fost şi captura până în ultima noapte când ne-au luat-o alţii. A fost un concurs intensiv, dar şi cu multă distracţie pe baltă.

Am mers foarte mult pe seminţe, bile mai puţin ştiind că, la câţi peşti mici sunt, nu era cazul să dăm prea mult cu ele. Greşeala noastră a fost că am mers pe seminţe mici şi am adunat toţi caraşii (cred) de pe baltă, care nu se punctau. Doar crapul s-a punctat iar noi am avut a doua zi, cinci caraşi prinşi unul după altul. Am prins aproximativ 190 de peşti, în total, 120 de kilograme.Trebuia lucrat mult mai mult pe beţe. Dar, de asta ne-am dat seama mult prea târziu. Este o învăţătură de minte şi mergem mai departe!ˮ mai spun băieţii.

Leonard Roman şi Dorin Suba

Echipa Leonard şi Dorin au plecat din start în dezavantaj. Alături de ei trebuia să intre în competiţie şi Călin Fiat, care, însă, nu a mai putut ajunge la concurs. Totuşi, cei doi pescari s-au descurcat excelent.

„Am extras unul dintre cele mai bune standuri. A fost foarte bine. Am nădit cu bile solubile şi cu puţin porumb, sâmbătă. Competiţia am terminat-o pe locul II sectorul A, am luat şi captura (6,8 kilograme) şi un total de 128 de kilograme de peşte prins. A fost greu, la început, pentru că am concurat în doi oameni. Totuşi, am reuşit să ne menţinem printre primii, a fost mai greu, pentru că trebuia să acoperim lipsa colegului nostru. Însă, a fost un concurs foarte frumos”, spune Leonard Roman.

Francisc Szilagyi, Alex Grosu & Daniel Meszaros

„A fost un concurs frumos, a ieşit bine. Ca echipă, ne-am înţeles foarte bine. Noi ne cunoaştem de mai multă vreme, ieşim adesea împreună la pescuit. Şi cu vecinii de stand ne-am înţeles bine”, spune Francisc

Băieţii au terminat competiţia pe locul II, sectorul B, cu aproximativ 140 de peşti prinşi şi 127,9 kilograme în total.

În ceea ce priveşte nada, ei au făcut trei paturi de nadă: boiliesuri, porumb  fermentat şi seminţe. Asta pentru că au ştiut ce îi aşteaptă:

„Noi am prins şi peşti mari, şi peşti mici. Am ştiut ce o să fie. Nu am avut probleme cu ei, am ştiut ce ne aşteaptă. În rest, singura dificultate întâmpinată a fost căldura”, povesteşte Francisc.

Adrian Novac, Bobi Durbacă & Cosmin Filote

Pentru Adrian Novac, Cupa Topolovăţul Mare a reprezentat primul său cuncurs de pescuit.

„A fost super. Ne-am simţit foarte bine. Pentru mine a fost primul concurs, cu toate că am mai fost la pescuit. Totul a fost foarte ok, ne-am înţeles super în echipă, nu am avut probleme. De fapt, cu toţi băieţii ne-am înţeles bine”, spune Adrian

Cei trei pescari au nădit cu seminţe şi boiliesuri, au prins aproximativ 40 de peşti, în total 62 de kilograme.

„Am avut o grămadă de peşti mici. Trei peşti au fost mai mari, cu o medie de cinci kilograme, în rest doar mici” punctează pescarul.

Augustin Barac, Cristian Jianu & Sorin Dundi

„Ca organizare, concursul a fost foarte ok. În ceea ce priveşte balta, ştiam locaţia de mult şi a fost mult mai rău decât ne-am aşteptat. Cunosc balta, am mai pescuit acum trei ani, nu sunt dezamăgit de concurs ci doar de ceea ce oferă balta. Ediţia aceasta a fost, clar, mult mai slabă faţă de cea din Serbia, dar a fost ok, fiind organizată de club”, spune Augustin Barac.

Echipa a nădit pentru peştii mici, cu seminţe mici. Ca rezultat, băieţii au terminat pe locul IV, sectorul B, cu o captură de 5 peşti de câte 1,5 kg fiecare.

Nici standul nu i-a ajutat prea mult: „Teoretic, a fost un stand bun. Însă, în practică, unul prost. Am plecat târziu faţă de cei de pe malul celălalt, partea cu Timişoara, noi aveam un kilogram când cei din faţă aveau 20”, îşi aminteşte pescarul.

Cât despre munca în echipă…

„De mult timp pescuim împreună, tot în aceiaşi formulă, aşa că ne-am înţeles foarte bine”, încheie Augustin

Doru Caragin, Mircea Caragin & Darius Popovici

Mircea Caragin povesteşte că echipa din care a făcut parte a nădit, în principal cu mix de seminte şi Boilies de diferite dimensiuni, culori şi arome, alături de pastă solubilă pentru cârlig.

Nici pe ei nu i-a ocolit ghinionul de a nimeri un stand rău

„Un stand dificil, situat în marginea lacului, apa foarte mică cu substrat foarte mâlos şi peşti puţini dar mai ales mici… uneori chiar nepunctabili.

Am terminat concursul pe locul IV în sectorul A”, spune Mircea.

Arbitrajul

De data aceasta, arbitrajul a fost făcut de Vali Gherasim şi Ştefan Baroga, care a învăţat, pentru prima dată, cum e să fii arbitru la un concurs de pescuit.

„A fost plăcut, o experienţă nouă. Pentru mine a fost prima dată când m-am aflat în postura de arbitru, de obicei sunt în cea de pescar”, spune Ştefan

Cât despre activitatea de arbitraj, aceasta a fost direct proporţională cu peştele prins. Cum pescarii au avut mare bătaie de cap cu peştii mici şi cei care nu s-au punctat, arbitrii au avut timp de…relaxare:

„Mai mult am stat pe tuşă. Nu s-a prins aşa de bine cum ne-am aşteptat. Dimineaţa, la prima oră, făceam prima cântărire, iar a doua în jur de ora şase. La ultima cântărire, când trebuia să se decidă punctajul final, până am făcut turul bălţii au trecut aproximativ două ore. Din punctul meu de vedere a fost o experienţă foarte plăcută”, adaugă Ştefan.

În ciuda piedicilor de la această competiţie, pescarii de la Idella s-au simţit foarte bine şi la a doua cupă organizată de club. Şi, cu cât stai mai mult de vorbă cu ei, îţi dai seama că abia aşteaptă un nou concurs.

Cu stimă,

Roxana Muntean

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (26 votes cast)