Cupa Idella – Editia I (2013)

Competiție acerbă și bună dispoziție la prima ediție a Cupei Idella

Serbia, lacul Debeljaca. 31 mai-2 iunie. Trei zile de pescuit. Prima ediție a Cupei Idella. Competiția a început vineri și s-a încheiat frumos duminică. O competiție care i-a ținut cu sufletul la gură pe împătimiții firului întins, până în momentul aflării rezultatului. Asta pentru că lupta pentru podium a fost acerbă, cu schimbări dramatice în clasament.

balta_debeljaca_debeljacka_serbia

Cu o oră înaintea încheierii concursului, timp în care orice peste prins putea schimba totul, am luat standurile la rând să-i “descos “pe băieți. I-am întrebat de nadă, de captura cea mai mare, intervalul de timp în care n-au stat prea confortabil pe scaun și tactica aplicată. Din considerente de proximitate, am început cu….standul 2.

lacul_debeljaca_jezero

Tiberiu Crivoi și Vasile Gherasim- Standul 2

tibi_crivoi_vasile_gherasim

Aici, liniște și pace. Băieții erau foarte relaxați și mi-au povestit despre tactica lor în cele trei zile de concurs.

“Am nădit cu cereale mixte, cu boiliesuri. Am avut diverse tipuri de boiliesuri, nu am mers pe un singur tip, iar la montură am folosit săculeț solubil și pastă. Cel mai bine ne-a mers cu boiliesuri critic-echilibrate cu arome fructate. Am pescuit în față la cabluri, în capete de stand, atât zona de platou cât și zona de canal. Cel mai bine ne-a mers pe zona de canal. Cel mai mare pește pe care l-am prins în aceste zile are 15, 7 kg. Am mai avut încă unul de 15,4 care a fost captura concursului, pe care l-am depășit noi sâmbătă. Prima dată l-am prins pe cel de 15,4 și apoi, spre seară, l-am prins pe cel de 15,7. Ambii pești i-am prins din zona de adâncitură. Primul l-am prins pe lanseta patru, iar primul l-am prins pe lanseta unu.

tibi_crivoi_captura_concursului_debeljaca

Concursul a început vineri dimineață la ora șase, ora sârbilor. N-am nădit masiv din prima, am vrut să vedem ce pești avem în față și am mers pe un pescuit la intercepție. Cu săculeț solubil, pastă, fără să nădim abundent și câteva bile date pe fiecare băț. Am așteptat vreo trei-patru ore, iar pe la ora 12:00 am început să nădim masiv. O particularitate a acestei bălți e faptul că, în momentul în care nădești, peștii asociază zgomotul rachetei de nădire cu un semnal de hrănire. Și s-a întâmplat, nu o dată, să avem drill în timp ce nădeam. E clar că peștii sunt învățați. Acolo unde se nădește cu cereale, e ca și experimentul Câinele lui Pavlov. Se aprindea becul, el saliva. Așa și cu peștii. Când aud zgomotul făcut de rachetă sau de spod, îi apucă foamea.
Am avut, în după-amiaza zilei de ieri, o perioadă de vreo trei-patru ore de intensitate maximă a capturilor. Cred că am prins vreo șapte-opt pești în acel interval, am încercat să îl fructificăm la maximum și de pe locul cinci, cât eram pe atunci, am reușit să urcăm pe locul trei. Sper că ne-am menținut pe acest loc din acel moment. Am încercat să abordăm partida din diverse unghiuri, astfel încât să reușim să ajungem pe un loc doi, însă nu am reușit. Ei, pe standul 5, au în stânga lor o zonă de apă mică, de platou, o zonă frecventată de amuri și de pești mici. Iar de acolo au prins foarte mulți pești. Însă noi avem cea mai mare medie a capturilor pe baltă, ca și greutate. Aici stăm cel mai bine, avem cei mai mari pești”.

Robert Szabo și Ioan Cotiușca- Standul 4

robert_szabo_ioan_cotiusca

La standul 4, oboseală mare. S-a văzut că echipa n-a avut timp de odihnă, ducând o luptă strânsă pentru primele două locuri pe podium.

“Cred că vom încheia pe primul loc. Pentru că, cine vrea să ne ajungă, trebuie să recupereze multe kilograme. Noi avem 39 de pești până acum. Cel mai mare pește pe care l-am prins are 13, 7 kilograme. În prima zi, vineri, am fost foarte speriați pentru că știam că la standul 5 au un loc foarte, foarte bun. Ei au avut avans mult înaintea noastră. Ziua am mai prins și noi, au prins și ei, seara n-am mai prins deloc, până dimineața, și ei au început să prindă bine de tot. Atunci au fost înaintea noastră. Asta a fost vineri spre sâmbătă. De fapt, în fiecare seară erau înaintea noastră. Până ne-am dat seama care e mersul bălții, la ce nadă răspunde peștele. Am nădit cu bile Dudi-Bait.
Sâmbătă dimineața, spre după-amiază a mers cel mai bine. Sâmbătă spre duminică noaptea a mers, de asemenea, foarte bine. De atunci, am început să prindem mai mult. Vineri a fost zi de test. Atunci am nădit doar cu bile de la Dudi, ne-am menținut pe primele două poziții în clasament, cu diferențe foarte mici în clasament. A doua zi am făcut două paturi diferite de nadă, unul cu semințe, unul cu Dudi.
Noi am avut o medie foarte mare de pește, aici. Sâmbătă seara, nada de la Dudi a început să-și facă efectul, după care nu ne-a mai oprit nimeni să luăm vreo cupă. Eram de neoprit. Am pescuit în zonele de canal, la apă adâncă.

robert_szabo_captura_crap_oglinda

Secretul stă în înțelegrea în echipă. Asta e pe primul loc. Am lucrat foarte mult împreună, cred că am dormit cel mai puțin dintre toți de pe baltă. Am nădit și am lucrat la bețe, cel mai mult. Am dormit, cred, circa nouă ore de când am ajuns, până duminică. Ațipeam când nu trăgea peștele, așa am reușit să dormim. După care începeam din nou. Pe lângă munca în echipă, contează foarte mult nada și, cel mai important, strategia amplasării nadei la locul potrivit, și în timpul potrivit, când peștele nu răspundea deloc. Atunci, am încercat în altă parte, am luat altă bilă, ca să răspundă peștii. Schimbam tactica în funcție de cum mânca peștele. Așa am și început.

Ovidiu Opre și Nelu Boer- Standul 3

nelu_boer_captura

Când am ajuns la standul 3, pescarii se apucaseră deja de strâns lucrurile.

ovidiu_opre

“În prima zi nu a mers prea bine, până am văzut cum stau lucrurile. Abia a doua zi am știut ce strategie să aplicăm. Am nădit cu bile făcute acasă și cu semințe. Am încercat de toate. Sâmbătă, pe timpul zilei, am prins cel mai mult. Cel mai mare pește pe care l-am prins are 10,8 kilograme”.

Augustin Barac și Florin Șchiopu-Standul 5

barac_augustin_florin_schiopu

La Gusti(Augustin Barac) la stand, toate bune și frumoase. Glume și voie bună.

“Cred că suntem pe locul doi. Nu s-au cantarit toți peștii încă. Am plecat cu niște idei de acasă și am mers pe ele. Am nădit cu boileisuri, semințe. Am plecat bine, încă de vineri și, după aceea, treptat, au fost tot mai puțini. Sâmbătă spre duminică noaptea a mers cel mai bine. În general, am prins numai noaptea. Ziua, foarte slab. Un pește, maxim doi. La ce pește are balta, am luat foarte rău. Vremea n-a ținut cu noi. N-a fost nicio clipă de partea noastră. Presiunea atmosferică a fost tot mai scăzută.
Cel mai mare pește pe care l-am prins cântărește 13,8 kilograme.

schiopu_florin_captura

Am prins foarte mulți pești mici, cred că avem cei mai mulți pești din concurs, ca număr. Am prins 36 de pești, cu o medie de șase-șapte kilograme. Au mâncat numai pe bile mici, dulci”.

Cristian Jianu și Slagian Peiovici- Standul 6

jianu_cristian

La standul 6, veselie mare și multă tachinare. În timp ce am vorbit cu Jenel, Gusti a filmat, amuzat, toată discuția:

“În prima zi am sondat standul, să vedem ce adâncimi sunt și ce oportunități ne oferă. Am nădit în mod “clasic”, asemeni celorlalți colegi. Diferă doar aromele alese. Am avut un stand dificil. Din ce am urmărit și la restaurant, și din clasamentele de până acum, nu e tocmai standul care îți poate oferi surprize în concursuri.
Cel mai mare pește prins a avut 9,3 kilograme, ocazie prin care colegul meu, Slagian, și-a depășit propriul record.

peiovici_slagian

Cu mare optimism, cred că suntem pe penultimul loc. De altfel, ca și toți ceilalți care au pescuit pe standul acesta. Două clasamente am găsit de la concursurile anterioare, iar standul 6 a fost cam tot pe penultimul loc. Am vrut noi să dărâmăm mitul, dar nu ne-a ieșit”.

Domițian Covaci- Standul 8

domi poza 2

Domițian a pescuit singur, pe tot parcursul concursului, pentru că, din motive obiective, colegul său nu a mai putut participa. În ciuda acestui lucru, s-a descurcat excelent. În cele trei zile de concurs, nu a ezitat o clipă să-și ajute colegii cu informația ca el prinde doar la…banane si dude adunate de pe jos.
Când am ajuns la standul lui, era în plin drill cu un amur superb, scos la mal cu câteva minute înainte ca arbitrul să anunțe încheierea concursului. Amurul acesta a însemnat, totodată, recordul său personal.

domitian_covaci_captura

“Vineri, după ce am ajuns, am nădit (cu mâna, din păcate). Am făcut un pat de nadă, aproape, neavând scule pentru a nădi departe. Am nădit cu semințe și cu boiliesuri făcute de mine. Și am început să prind la intercepție. Adică în marginile capetelor de nadă ale vecinilor. Cel mai mare pește pe care l-am prins a fost acesta, amurul, de 8,6 kilograme.
Nu am avut un interval în care să fi prins mai mulți. Jumătate am prins în cele două nopți, jumătate în cele două zile. Tactica mea, fiind singur pe stand și neavând scule de a nădi departe, a fost să pescuiesc la intercepție”.

Mircea Rădulescu și Ștefan Baroga- Standul 7

La standul 7, pe cei doi pescari nu i-am văzut o clipă stând locului.

mircea_radulescu_stefan_baroga

“Încă de vineri, am avut o strategie cu două paturi de nadă. Am nădit cu aproximativ trei kilograme de bile. În prima zi nu am nădit cu semințe și nu am prins nimic. Cel mai bine a mers pe timp de zi, sâmbătă, când am început să prindem, încă de dimineață.

baroga_stefan_captura

Cel mai mare pește prins a fost un crap comun și cântărește 13, 5 kilograme. Cred că suntem pe la mijlocul clasamentului, cu peste 70 de kilograme de pește prins. “

Dan Alboni și Mircea Caragin- Standul 9

mircea_caragin_dan_alboni

Și la Standul 9, strângerea era în toti. Însă fără grabă. Am stat și am povestit una, alta. Mai mult despre nadă.
“Încă din prima zi, din informațiile pe care le-am avut despre bălțile din Serbia, știam că trebuie să nădesc foarte mult. Vineri, am nădit moderat, în sensul că am urmărit ce fac vecinii de stand. Asta influențează mult locul. Am nădit, în cantitate, peste cât au nădit ei, în speranța că adunăm peștele. Am nădit printre primii, în ideea că încep să nădească, bubuie pe apă și toți se refugiază la noi în colț dar nu am avut rezultatele scontate. N-a mers. Spre seară, am nădit mult și atunci au început să apară primii pești. Am dat nadă și pentru pește mic, și pentru pește mare. Le-am combinat puțin pentru că nu știam ce avem în față.
Cel mai mare pește pe care l-am prins are 13, 8 kilograme, cred că suntem pe locul patru.

mircea_caragin_captura

Cel mai bine am prins dimineața și seara. Noaptea noi nu am prins, în colțul celălalt de baltă a mers cel mai bine, primele trei locuri sunt în acea zonă. Ei au prins cel mai bine ziua. Gusti, pe partea cealaltă, noaptea. Noi nu am prins după ora 22, până a doua zi pe la ora 8 nici un pește.
Avem apă adâncă în față și peștii se refugiază în apă adâncă, când e presiunea mare și când este căldură afară iar acum a fost vreme rece si ploaie.
Am nădit cu semințe făcute de noi acasă. Sunt 12 feluri de semințe amestecate, cele pentru porumbei, din comerț. Cam astea le folosesc în toate competițiile. Cea mai complexă nadă. Pe lângă cele 12 feluri mai este cânepa, pe care nu o pun la fermentat, ci o adaug direct pe baltă”.

Edy Matei și Călin Fiat- Standul 10

edy_matei_fiat_calin

Când am ajuns la standul 10, cu puțin timp după încheierea concursului, băieții strânseseră deja tot și nu erau acolo. I-am găsit la standul 1, unde au mers să povestească cu Leo și Eusebiu, în așteptarea “verdictului”. Totuși, cei doi pescari știau prea bine pe ce loc au terminat și mi-au povestit, făcând mult haz de “necaz”, cum au ajuns să fie “bântuiți” de cifra 10:
“În prima zi (joi n.r.) am început bine, cu o noapte în care am dormit. Iar vineri, în prima zi de pescuit, “nașpa”. Locul 10 încă din prima dată când am tras biletele pentru ordinea la care tragem standurile. După care am tras standul 10. Iar finalul ne-a adus locul 10. Din 10 echipe, suntem pe locul 10.
Am nădit cu de toate. Semințe, boiliesuri, am băgat și lanterna în apă să vadă nada.
Cel mai mare pește prind de noi a avut 9,8 kilograme, un crap românesc. Cel mai mic cinci kilograme și ceva. Trei pești. Dacă prindeam și 10 pești, plecam acasă pe jos”.
Când l-am întrebat pe Călin când a mâncat peștele cel mai bine, acesta mi-a răspuns, stârnind hohote de râs în jurul lui:”La noi, deloc. La noi n-au mâncat deloc. Noi am mâncat. De două ori. A fost cel mai prost stand. Am nădit abundent cu semințe, vreo 20 de kilograme, patru de cânepă, peleți de vreo șase…Greu. Am ieșit pe ultimul loc, asta e. Dar ne-am simțit foarte bine”.

Leonard Roman și Eusebiu Crețu-Standul 1

leonard_roman_eusebiu_cretu

Băieții de la primul stand, cel puțin dintr-un punct de vedere, au fost foarte…avantajați.
“Standul 1 a avut locația cea mai bună. Chiar în fața restaurantui. Aici, în primele 30 de ore, n-am avut nici măcar o trăsătură. Am avut un pește prins la altă montură. Un pește care avea o montură și s-a agățat pe firul lui Leo. A trecut peste firul lui și s-a agățat. Am băgat montura în mal și am rămas cu montura.

debeljaca_lake_noaptea_pescuit_crap

Încă de vineri, am momit, am dat cu bile și în jur de 15 kilograme de semințe. Porumb, alune tigrate, cânepă, mazăre, in, năut. Toate preparate. Fără rezultate, din păcate.
Cel mai mare pește a avut 11,3 kilograme și cel mai mic 7,2 kilograme. Cel mare a fost un crap oglindă.

leonard_roman_captura

Toți au fost așa, cu excepția a doi crapi comuni. Toți i-am luat pe o rază de doi metri, în jurul unui stâlp, în rest, nimic. Doar bună dispoziție. Având în vedere că a fost un concurs la nivel de club, important e că ne-am simțit bine”.

Pescuitul, ambasadorul prieteniei

debeljaca_debeljacka_jezero_lac_lake

Nici nu mi-am încheiat bine discuția cu Eusebiu că s-a și adunat o mare parte din băieți. Așteptau clasamentul. Mulți știau deja pe ce loc se află, alții așteptau arbitru să vină cu rezultatele, ca să fie sigură treaba. Toți, însă, erau vădit bucuroși de experiența primei ediții a Cupei Idella. O ocazie de a pescui, în primul rând, și nu oricum, ci cu prietenii din club, într-o locație superbă. Plus că și-au dovedit că pasiunea este mai puternică decât oboseala, au schimbat tactici, le-au văzut pe cele ale colegilor și, până la urmă, și-au dat proba măiestriei la prima ediție a Cupei Idella. Una încununată de succes. Cu medalii și cupe frumoase, arătate cu mândrie, de toți membrii Idella, celor ce au imortalizat momentul.

Clasamentul:

Cu stima,
Roxana Muntean

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (26 votes cast)